POWRÓT DO WSZYSTKICH AKTUALNOŚCI
Czy Combo Gaming podbije światowe rynki? #startupyzcyfrowej
W Technoparku powstaje pierwsza polska przenośna konsola, na której będzie można uruchomić online gry wideo od niemal wszystkich globalnych dostawców. Dzięki wykorzystaniu technologii grania w chmurze szczecińska spółka Combo Gaming wpisuje się w trend, który powoli rewolucjonizuje sposób korzystania z gier. Pod względem jakości i przystępności twórcy Combo mają ambicję konkurować z największymi graczami na światowym rynku konsol.
Choć strumieniowanie treści póki co nie odmieniło rynku gier wideo na tak ogromną skalę jak w przypadku branży filmowej (Netflix) czy muzycznej (Spotify), to według analityków jest to tylko kwestia czasu. Jak wynika z szacunków serwisu Statista, w 2023 r. światowy rynek grania w chmurze (cloud gaming) osiągnie wartość ponad 4,3 mld dolarów, a do roku 2027 wzrośnie ona do 18,7 mld dolarów.
- Oparliśmy działanie konsoli Combo na technologii streamingu, co przede wszystkim eliminuje konieczność instalowania gier na urządzeniu. Wystarczy stabilne połączenie internetowe przez wifi. Synchronizujemy w jednym miejscu gry wykupione u różnych dostawców. Można też synchronizować Combo z innymi urządzeniami, np. uruchomić grę na domowym Xboxie czy PlayStation i strumieniować obraz nie na telewizor, ale właśnie na naszą przenośną konsolę – wyjaśnia Jakub Martenka, twórca konsoli Combo i CEO spółki Combo Gaming.
Unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w Combo jest także własny system operacyjny. Dzięki temu zużycie zasobów i energii jest bardzo niskie, a czas grania po naładowaniu baterii jest znacznie dłuższy niż w konkurencyjnych rozwiązaniach. Większość pozostałych komponentów konsoli szczecinianie również zaprojektowali samodzielnie.
– Analizowaliśmy rozwiązania konkurencji i w każdym komponencie naszej konsoli zastosowaliśmy opcję najlepszą z perspektywy gracza. Sami zaprojektowaliśmy głośniki, idealnie wyprofilowaliśmy przyciski, zamontowaliśmy ekran o optymalnej rozdzielczości, zapewniający najostrzejszy obraz możliwy do zaobserwowania ludzkim okiem podczas standardowego użytkowania konsoli. Pod względem jakości chcemy, aby globalnie była to wysoce konkurencyjna konsola – dodaje Jakub Martenka.
Urządzenie jest tworzone w Polsce, co umożliwi spółce nadzorowanie całego procesu produkcyjnego. Sprzedaż konsoli firma planuje rozpocząć w 2024 r., skupiając się zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych - przede wszystkim na krajach zachodnich. Pierwsze egzemplarze gotowej konsoli (handheld) trafią na rynek za pośrednictwem kampanii crowdfundingowej.
Rozwiązanie już na etapie projektowania doceniło szczecińskie środowisko wspierające startupy technologiczne. Projekt był dwukrotnym laureatem szczecińskiego programu mentoringowego Szczecin_UP! – raz w kategorii pomysłu biznesowego, a rok później w kategorii młodego biznesu.
- Combo ambitnie startuje na rynku, na którym króluje potężna konkurencja z praktycznie nieskończoną ilością pieniędzy i zasobów ludzkich, a jednak rezultaty, jakie dostarczają, nieustannie mnie zadziwiają. Gdyby nie pracowali ze Szczecina, a z doliny krzemowej, już dawno byliby w innym miejscu, niż są teraz. Mimo to nie poddają się. Widzę ogromny potencjał w tym zespole – mówi Robert Olejnik, CEO firmy teonite - deep tech studio, mentor wspierający Combo Gaming w programie Szczecin_UP!.
Spółka Combo Gaming formalnie rozpoczęła działalność w 2021 roku jako projekt dwóch szczecinian – Jakuba Martenki i Pawła Szewczyka. Firma ma swoją siedzibę w Technoparku Pomerania.
Więcej na: www.combogaming.com